“Vijfenzestig claims in twee dagen…”

0
1081
Storm

Acht dagen geleden raasde één van de zwaarste westerstormen van de afgelopen jaren over Nederland. Wij vragen Susanne van der Tang hoe druk het nu is op de afdeling schade bij VDSD.StormHeb je eigenlijk wel tijd voor een interview?

(Lacht) ‘Ja hoor, ik heb wel even tijd. Het is natuurlijk wel ontzettend druk sinds de storm van vorige week, maar dit kan er best even tussendoor.’

Hoeveel claims zijn er bij jullie binnen gekomen?

‘De teller staat nu op vijfenzestig. Normaal gesproken hebben we in een maand rond de vijftig schadeclaims. Nu hadden we er dus vijfenzestig in twee dagen. Dat is wel even aanpoten. Overigens komen er af en toe nog nieuwe claims binnen, bijvoorbeeld van afgevallen dakpannen die niet eerder opgemerkt zijn. Ik denk wel dat we de grootste stroom hebben gehad.’

Wat wordt er het vaakst geclaimd?

‘Schuttingen, heel veel dakpannen en natuurlijk omgevallen bomen.

Hadden jullie zoveel meldingen verwacht?

‘Dat is altijd moeilijk in te schatten, het maakt soms verschil uit welke windrichting de storm komt. Het KNMI gaf vrij ver van tevoren aan dat er een zware westerstorm aan zat te komen. In de ochtend was het al code oranje en dat werd vrij vroeg opgeschaald naar code rood. Omdat dit dus al ver van tevoren bekend was, hadden mensen de tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen door bijvoorbeeld tuinmeubilair op te ruimen. Dat scheelt zeker een aantal meldingen.’

Wat zijn de grootste of gekste dingen die zijn geclaimd?

‘Echt gek heb ik niet gezien, maar groot wel. Er is een hele zijgevel van een woonhuis beschadigd geraakt en een boom op een huis gevallen. Dat zijn dan meteen grote bedragen en erg ingrijpende gebeurtenissen voor onze klanten natuurlijk.’

StormIs er nog een verschil tussen particuliere en zakelijke claims?

‘Het verschil zit hem vooral in de bedragen die ermee gemoeid zijn. Een dakplaat die van een groot bedrijfspand waait, zorgt al snel voor een grote claim. Dan praat je zo maar over een bedrag van rond de 20.000 euro, terwijl particuliere claims meestal rond de 1000-2000 euro liggen. Of er sprake is van een particuliere- of zakelijke claim, in beide gevallen streven wij ernaar om onze klanten zo spoedig mogelijk schadeloos te stellen.’

Kunnen klanten hun schade nog melden?

‘Uiteraard is het nog steeds mogelijk een claim in te dienen! U kunt dat digitaal doen via onze website voor een snellere afwikkeling, maar u kunt ook een papieren schadeformulier van ons ontvangen. Neem dan even contact met ons op.’

Wat wil je klanten met stormschade nog meegeven?

‘Zorg altijd voor goede foto’s. Als u goede foto’s van de schade maakt en er een nota bij doet, dan kunnen wij daar de juiste conclusies uit trekken. En omdat voorkomen beter is dan genezen: zorg dat u altijd op de hoogte bent van de weerberichten en de afgegeven codes. Zo kunt u op tijd voorzorgsmaatregelen nemen.’