Schadelast op autoverzekeringen stijgt – en daarmee de premies

0
69
⏰ Leestijd: < 1 minuut

De schadelast op autoverzekeringen neemt nog steeds toe, waardoor de premies stijgen. De voornaamste redenen zijn het toenemend aantal letselschades en auto’s die tegenwoordig uitgerust zijn met dure en gecompliceerde rijhulpsystemen. 

Toenemend aantal letselschades

Doordat medische kosten stijgen en omdat de overheid zich steeds verder terugtrekt uit de sociale zekerheid, moeten verzekeraars hogere bedragen uitkeren voor letselschades.

De coronacrisis en de lockdown hebben gezorgd voor een tijdelijke afname van het aantal ongevallen in het tweede kwartaal van 2020. Er is echter geen sprake van een structurele afname van de schadelast, want nadat de lockdown is opgeheven, is het aantal verkeersongevallen weer tot het ‘normale’ niveau gestegen.

Dure rijhulpsystemen

Daarnaast zijn veel auto’s tegenwoordig uitgerust met dure en technisch gecompliceerde rijhulpsystemen. Heb je schade aan een elektrische auto, dan komen hier hoge kosten bij kijken. Elektrische auto’s zitten vol met technologie. Als er iets stuk gaat, dan blijft het vaak niet alleen bij deze schade omdat alles in verbinding staat met elkaar. Er zit een compleet systeem in – automonteurs moeten tegenwoordig ook ICT ‘er zijn.

Maar niet alleen elektrische auto’s zorgen voor een toenemende stijging. Ook reguliere auto’s zijn steeds duurder om te laten maken. Als vroeger de bumper kapot was, was je met een nieuwe bumper wel klaar. Nu heb je dan vaak ook een kapotte motorkap of problemen met het systeem van de auto.

De premies stijgen al jaren, met gemiddeld zo’n 6 procent. Met deze ontwikkelingen zal de stijgende lijn zich alleen maar voortzetten.