Gebruik big data stuwt premies op

0
160
big data
Leestijd: 3 minuten

De Consumentenbond ontvangt ‘opvallend veel klachten’ over forse premieverhogingen van woonhuisverzekeringen. Volgens de belangenorganisatie hangen de stijgingen samen met het gebruik van big data door verzekeraars.

Tientallen procenten

Huiseigenaren melden stijgingen van tientallen procenten, aldus de bond. Zo kreeg men een klacht binnen van een verzekerde bij Nationale Nederlanden die de premie van zijn woonhuisverzekering na drie jaar met 30% zag stijgen. Reden hiervoor was dat de herbouwwaarde plots €130.000 hoger lag dan een jaar eerder.

Big data

Eén van de oorzaken is de samenwerking die steeds meer verzekeraars aangaan met big data-bureau Infofolio, aldus de Consumentenbond. Infofolio berekent de waarde van de inboedel en herbouw van een huis aan de hand van openbare informatie, zoals bouwjaar en type woning, de plaatselijke WOZ-waardes en actuele bouwkosten. Het bureau bezichtigt de woning niet zelf en stelt geen vragen aan de verzekerde. Steeds meer verzekeraars werken samen met big data-bureau Infofolio en passen op basis van de gegevens de premies aan.

Excuus

De Consumentenbond vraagt zich af of verzekeraars die data niet als excuus gebruiken om hun premies te kunnen verhogen. Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat er soms fouten zitten in de berekening van Infofolio. Bijvoorbeeld dat het aantal kubieke meters van een woning niet klopt of dat Infofolio uitgaat van een hoekhuis in plaats van een rijtjeshuis. De bond adviseert verzekerden de gegevens goed te controleren en fouten te melden, zodat de verzekeraar een premieverhoging (deels) kan terugdraaien. Overstappen naar een andere verzekeraar is ook een mogelijkheid.

Zelf opletten

Infofolio zegt dat 95% van zijn inschattingen over de herbouwwaarde klopt. Het bedrijf erkent dat het systeem niet onfeilbaar is. Daarom moeten consumenten en verzekeraars zelf opletten of de premieberekening wel klopt.

Reactie van Monica van der Krogt, afdeling klantbeheer schadeverzekeringen VDSD

‘Bij VDSD wordt voor de klant een vergelijking gemaakt tussen de aanbiedingen van een aantal verzekeraars. Het is bekend dat verzekeraars ook verschillende data hanteren voor hun premiestelling.’

‘Sommige verzekeraars hanteren nog een herbouwwaarde en inboedelwaardemeter zoals we die al jaren kennen. Dan krijgt de klant garantie tegen onderverzekering als de uitkomst uit die waardemeter verzekerd wordt.’

‘Steeds meer verzekeraars gebruiken verzamelde data die bekend is. Bij de één moet je soms nog een aantal specifieke vragen beantwoorden, de ander geeft al een premie op basis van een postcode.’

‘Van belang blijft zeker om altijd goed op te letten en logisch na te denken. Bij twijfel omtrent de uitkomst sturen wij ter controle nog een specifiek vragenformulier. Wij kijken ook altijd via  Google maps of we bijzonderheden zien. Uit de vergelijking tussen verzekeraars kijken wij natuurlijk naar een gunstige premie, maar zeker ook naar de voorwaarden. Gezond verstand blijven gebruiken is belangrijk, voorkomen is beter dan genezen!’

Meer weten? Neem contact met ons op!