Duidelijkere polissen in 2016

0
1864
⏰ Leestijd: < 1 minuut

Verzekeraars komen met ingrijpende herziening informatie over dekking polis

Verzekeraars komen vanaf 1 januari met een ingrijpende herziening van de manier waarop klanten worden geïnformeerd over wat gedekt is in een verzekering. Voor de vijftien meest gangbare verzekeringen gaan strikte regels gelden voor het weergeven van de belangrijkste eigenschappen van een polis. Via uniforme iconen wordt in een oogopslag duidelijk gemaakt wat wel, maar ook wat niet onder de dekking valt. Met deze digitale ‘verzekeringskaarten’ komt de sector tegemoet aan een sterke wens van consumenten, die blijkens onderzoek vaak niet goed op de hoogte zijn van de voorwaarden en uitsluitingen.

Een recent onderzoek van GfK in opdracht van het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat consumenten veel belang hechten aan eenvoudige en duidelijke informatie over verzekeringen. Ruim 91 procent van de ondervraagden zegt dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt door verzekeringen, 89 procent stelt dat men snel wil kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85 procent verlangt helder taalgebruik. Veel klanten (46 procent) zijn bij het kopen van een verzekering voor hun gevoel slecht op de hoogte van wat er in de polisvoorwaarden staat. Bijna de helft (43 procent) vindt polisvoorwaarden van verzekeraars lastig met elkaar te vergelijken en een kwart (24 procent) van de verzekerden meent dat het ‘moeilijk te zien’ is wat wel en niet gedekt is.

Lees verder >>