Consumentenbond kritisch over premiekorting van Achmea

0
1663
⏰ Leestijd: < 1 minuut

Minder betalen voor je verzekering, in ruil voor het delen van privégegevens. Voor die keuze komen de 9 miljoen klanten van verzekeraar Achmea straks te staan.

De verzekeraar geeft klanten die meetkastjes installeren in hun auto of huis en de gegevens delen met de verzekeraar maandelijks enkele euro’s korting op de premie. Het gaat dan bijvoorbeeld om kastjes in de auto die je rijgedrag laten zien. Rijd je niet te hard, dan krijg je een premieverlaging. De verzekeraar is in gesprek met TomTom die de kastjes moet bouwen.

Achmea wil klanten ook een soort slimme thermostaat voor in huis aanbieden. Daar zitten onder andere rookmelders en koolmonoxide-alarmen in. Zo moeten huizen veiliger worden waardoor de verzekeringspremie omlaag kan.

De Consumentenbond

De Consumentenbond zet vraagtekens bij het plan van verzekeraar Achmea om premiekorting aan zijn klanten te bieden in ruil voor het leveren van data. Dat meldt de Consumentenbond in een reactie op het nieuws dat Het Financieele Dagblad publiceerde.

Zo vindt de Consumentenbond, het delen van data over je rijgedrag of je leefgewoonten met een verzekeraar is een risico voor de consument. De verzekeraar zou de verzamelde gegevens namelijk niet alleen kunnen gebruiken om de hoogte van de premie te bepalen, maar ook om ingediende claims te ontkrachten, zo stelt de belangenbehartiger.

In het geval van een conflict zou de verzekeraar de informatie tegen de klant kunnen gebruiken, aldus de Consumentenbond. Het wil met de verzekeraar om de tafel om meer inzicht krijgen in de positie van consumenten.

Een van de vragen waar de Consumentenbond antwoord op hoopt te krijgen, is of de verzekerde ook inzicht kan krijgen in de verzamelde data en wat er gebeurt als een consument geen klant meer is bij de betreffende verzekeraar.

Bron: Nos.nl en Nu.nl